INFOGRAPHICS
Infographic Navmotor

Navmotor

Infographic Smart hybridisering med 48 V

Smart hybridisering
med 48 V

Infographic modulär hybridmodul

Modulär hybridmodul

Infographic Återvinning av bromsenergi

Återvinning av bromsenergi

VIDEOR

Schaeffler Hybrid Module

 
 
TRYCKSAKER
 

Automobil produktinformation | 2014-07
E-Wheel Drive

 
 

Automobil produktinformation | 2014-07
High-voltage Electric Axle

 
 

Automobil produktinformation | 2014-07
48-Volt Hybrid Module

 

Electrification of the Drive Train

 
KONTAKT
Bilteknik

eMobility Systems Division

Schaeffler har etablerat divisionen eMobility Systems för att kunna koncentrera sin verksamhet kring alternativa drivsystem ännu effektivare. I denna anläggning sammanför expertis inom elektrisk mobilitet från alla Schaefflers företag världen över. Hundratals ingenjörer samarbetar i tvärvetenskapliga nätverk för att utveckla nya system och enheter, och den verksamheten är inte begränsad till rörlighet på fyra hjul.

eMobility Systems ser sig som ett öppet koncept snarare än som en sluten och självständig enhet: Samarbete med partners från näringsliv och universitet är inte bara välkommet - det betraktas som nödvändigt. Samarbetet kapar utvecklingstider och bidrar till återkoppling från framtida användare av de innovationer som utvecklas inom ramen för forskningen.

 
  Navmotorn E-Wheel Drive
Ladda ned
 
 
 
 
Close

Schaefflers elektriska navmotor E-Wheel Drive är den optimala lösningen för framtidens mobilitet. I denna andra generation av Schaefflers höggradigt integrerade navmotorenhet ingår alla komponenter som krävs för drivning, bromsning och säkerhet - som elmotor, kraftelektronik, styrsystem, bromsar och kylning - allt dolt i fälgen.

 
 
 

Maxeffekt upp till 40 kW per motor, och ett kontinuerligt uttag på 2 x 33 kW. Omsatt till konventionella effektvärden motsvarar detta 110 respektive 90 hästkrafter. Den vätskekylda navmotorn i sitt nuvarande utvecklingsstadium levererar dessutom ett vridmoment upp till 700 Nm. I jämförelse med den första generationens navmotor som presenterades i Schaefflers Opel Corsa-baserade Schaeffler Hybrid-konceptbil 2010, levererar dagens motor en tredjedel mer effekt och 75 procent högre vridmoment. Den elektriska spänningen till högspänningsmotorerna är 360-420 V.

 
  Högspänningsdrivlina
Ladda ned
 
 
 
 
Close

Med sin elektriska drivlina erbjuder Schaeffler annan mycket intressant familj av produkter för avancerade och högpresterande hybridfordon. Drivkomponenterna är modulära och kan därför anpassas efter kundens specifika behov.

 
 
 

Schaefflers elektriska drivlina är den idealiska lösningen för hybridfordon med fyrhjulsdrift. Utbudet omfattar elektriska drivsystem, växellådor och differentialer som kan anslutas via Schaefflers eDifferential, och den multiväxlade elektriska drivlinan med två elmotorer. Den högst presterande elmotorn levererar driveffekt och energiåtermatning, medan dess lägre presterande motsvarighet - som är monterad på den andra sidan av drivmodulen - står för vridmomentfördelningen. Detta beskriver den selektiva fördelningen av vridmoment till hjulen, vilket förbättrar kördynamik och säkerhet.

 
  Hybridmodul på 48 V
Ladda ned
 
 
 
 
Close

Schaefflers hybridmodul på 48 V ger en ingång till hybridisering och erbjuder attraktiva möjligheter att minska CO2-utsläppen. Den skivformade kompakta hybridmodulen för elektrisk drift av fordon med manuell växellåda installeras som en enhet mellan motor och växellåda. Inga modifieringar av kraftöverföring eller vattenkylningssystem behövs.

 
 
 

De viktigaste komponenterna i 48 V-hybridmodulen är den elektriska motorn (48 V/12 kW) och en integrerad automatisk separationskoppling och startkoppling. Separationskopplingen frånskiljer förbränningsmotorn och tillåter att fordonet drivs elektriskt. Impulskopplingen ger hög grad av komfort när motorn startas på nytt. Samtliga starter kan utföras via separationskopplingen, så det krävs inget tillkommande motorstartsystem.