Motorsystem

Framtida bilpersontransport

  Konceptet Vehicle CO2ncept-10 %
Ladda ned
 
 
 
 
Close

Med sin CO2ncept-10 %-bil baserad på Porsche Cayenne visar Schaeffler på ett imponerande sätt vilken förbättringspotential som ligger i konsekvent detaljförändring av bilar med förbränningsmotorer. I fallet med CO22ncept-10 % omfattar dessa optimeringsåtgärder detaljlösningar som redan är i volymproduktion eller snart är där, men som inte berör bilens grundkonfiguration.

 
 
 

Optimeringen av den klassiska drivlinan omfattar även att konventionellt hydrauliskt manövrerade komponenter ersätts med elektriska. Diverse nya och optimerade beprövade komponenter från Schaefflers sortiment används i CO22ncept-10 %-fordonets drivlina och chassi. Detta ger avsevärt lägre bränsleförbrukning i jämförelse med serietillverkade fordon.

Motorn står för 5,8 % av den minskade bränsleförbrukningen och de i motsvarande grad minskade CO22-utsläppen. Huvuddelen av denna andel - 4,1 procentenheter - beror på en modifiering av ventilstyrningssystemet VarioCam Plus. Den hydrauliska tidsstyrningsenheten för kamaxeln ersattes av ett elektromekaniskt system och motorn fick optimerade omkopplingsbara ventillyftare på inloppssidan. Resterande 1,7 procentenheter realiserades genom att optimera komponenterna i ventiler samt rem- och kedjetransmissioner, så att friktionseffekten skulle minska.

Bränsleförbrukningen har kunnat sänkas med ytterligare 1,1 % genom byte till tvåradiga vinkelkontaktkullager i de främre och bakre differentialerna. Dessa så kallade TwinTandem-lager ersätter de koniska rullager som tidigare använts, vilket avsevärt minskar friktionsmotståndet jämfört med konventionella volymtillverkade transmissioner - 35 % i framaxelns slutväxel och 42 % i bakaxelns slutväxel.

 
  Start-/stoppsystem

Med sin breda produktportfölj betraktar sig Schaeffler som partner för flera olika start-/stopplösningar. Ett av utvecklingsmålen för ingenjörerna är att använda den elektriska energi som frigörs av start-/stoppsystemet på bästa möjliga sätt. En ökning av förbränningsmotorn belastningspunkt för att den ska arbeta i sitt ideala driftområde, behovsbaserad drift av hjälpaggregat, regenerativ bromsning, boosterfunktion och frirullning är alla oundgängliga tekniker för att uppfylla framtida emissionsbestämmelser.

  Storleksminskning

Att minska den totala cylindervolymen och antalet cylindrar i drift är ett sätt att uppfylla allt strängare kraven på låga CO2-utsläpp. Men det betyder inte att dagens och morgondagens förare måste nöja sig med lägre prestanda. Tvärtom, morgondagens motorer är högpresterande, turboladdade maskiner som trimmas för maximal effektivitet. Sofistikerade tekniska lösningar kompenserar också för de torsionsvibrationer som uppstår i drivlinan.