Transmissionssystem

Framtida bilpersontransport

  Schaeffler ACTIVeDRIVE

Konceptbilen ACTIVeDRIVE visar Schaefflers vision av modern mobilitet. Denna konceptbil - full av framåtblickande idéer - tjänar som plattform för att testa olika komponenter och system under realistiska förhållanden.

 
Ladda ned
 
 
 
 
Close

Schaeffler ACTIVeDRIVE: en helelektrisk bil med fyrhjulsdrift och en total effekt på upp till 210 kW. Litiumjonbatteriet med kapaciteten 18 kWh ger en räckvidd upp till 100 km.

 
 
 

Det speciella med Schaeffler ACTIVeDRIVE är den aktiva elektriska differentialen på både fram- och bakaxel (Schaeffler eDifferential). Komponenten kombinerar eldrift med möjligheten att reglera traktionskraften hos varje hjul individuellt. Detta underlättar fördelningen av vridmoment mellan höger och vänster sida, vilket i sin tur förbättrar köregenskaper, säkerhet och komfort.

Aktiv fördelning av traktionsmomentet gör eDifferential till en idealisk plattform för innovativ styrning av kördynamiken. Lösningen som demonstreras i ACTIVEeDRIVE gör Schaeffler en pionjär för denna typ av elektriska lösningar för fordonsdrift.

 
  48 V-system

Smart hybridisering med ett lågspänningssystem på 48 V: Den centrala komponenten är en kompakt elektrisk drivmodul för 48 V som innehåller en koppling och en planetväxel. Den kan placeras antingen på fram- eller bakaxeln. Denna drivmodul banar väg för ekonomisk hybridisering. Lågspänningsutförandet minskar kostnader och problem jämfört med högspänningslösningar som ställer specifika krav på kringutrustningen.

  Innovativa lättviktslösningar

Att minska bränsleförbrukningen och CO2-emissionen är viktiga mål för utvecklare inom bilindustrin. Att minska fordonens totalvikt och på så sätt vända en uppåtgående spiral på detta område är ett område där det finns utrymme för optimering.

 
Ladda ned
 
 
 
 
Close

Lättviktskonstruktion kommer att vara en självklarhet för hållbar mobilitet i framtiden, inte bara för konventionella drivsystem utan även på elbilssidan. Schaeffler fokuserar också på innovativ lättviktsteknik som en viktig komponent i hållbara strategier för att minska CO2-emissionen.

 
 
 
  Spärrlager

Dagens dubbelkopplingsväxellådor väcker mycket uppmärksamhet världen över och tillåter bilindustrin att utveckla allt kompaktare lösningar. Ofta finns det helt enkelt inte tillräckligt med utrymme för att ge växelgafflarna låsande konturer och installera spärrstift i växelhuset. Därför erbjuder Schaeffler en integrerad lösning för lagring av växelelement, en lösning som inte påverkar konstruktionens yttermått.

 
Ladda ned
 
 
 
 
Close

Den nya kombinationen innefattar en spärrfunktion och ett lager för såväl roterande och linjära rörelser (RLF). Den erbjuder konstruktörer ett intressant alternativ genom att spärrlagret kan integreras i både ytterväggar och mellanväggar till växellådor.

Även efter fyra miljoner belastningscykler, motsvarande mer än dubbla livslängden för en växelgaffel, kunde inga spår av slitage noteras på komponenten.