Historia

Historia

 
 

1991

INA Linjärlager AB etableras i Knivsta söder om Uppsala. Där sker bearbetning av härdade och slipade axlar samt lagerhålls hela INA linjära produktsortiment.

 

1991

FAG:s svenska bolag byter namn till FAG Sverige AB.

 

1993

FAG sätter fokus på kärnområdet ”rullningslager”. En kraftig omstrukturering sker för att ge FAG-koncernen ny styrka efter förlusterna med DKF och alla sidoverksamheter säljs. En ny kundorienterad verksamhetsstruktur avspeglas i affärsområdena bilindustrin, lager för övriga maskinindustrin samt komponenter och precisionslager till luft- och rymdfart.

 

1993

Snabb och stark: INA nya cylindriska rullager med skivhållare LSL. INA Corrotect® paterteras - en ytbeläggning mot korrosion och passningarost.coating mod korrosion og pasningsrust.

 

1994

Det ”ekonomiska miraklet” inom linjärlager: INA fyrradiga skenstyrning KUVE med extremt lågt underhållsbehov och en mångfald varianter och tillbehör

 

1995

INA sätter omsorgen och skyddet av miljön på dagordningen som ett av företagets mål.

 

1996

Maria-Elisabeth Schaeffler och sonen Georg F.W. Schaeffler leder INA vidare efter Dr. Georg Schaefflers död.

 

1996

Integrerade lagerenheter från FAG, med liten inbyggnadsvolym och därigenom låg vikt och låg driftkostnad, sätts in i flygmotorer för civil luftfart för första gången.

 

1997

Beräkningsprogrammet BEARINX® utvecklas, och det blir möjligt att utföra exakta beräkningar av kompletta axelsystem ner till den enskilda rullkroppskontakten.

 

1997

FAG omorganiserar sin verksamhet i Sverige. Det egna lagret avvecklas och ett mindre servicelager läggs hos en speditör. Kontoret flyttas till nybyggda kontorslokaler i Hammarby i södra Stockholm.

 

1998

I Sverige bygger INA en ny egen större fastighet i Arlandastad, med kontor, verkstad och lager. Verksamheterna i Kista och Knivsta sammanförs i den nya fastigheten.

Företaget byter namn till INA Sverige AB

 

1998

Rundbordslager YRTM med integrerat mätsystem – en av de första mekatroniska produkterna.

 

1999

INA övertar fullt ut LuK GmbH och utökar därmed sin position som systemleverantör till bilindustrin.

 

1999

FAG:s verksamhet i Sverige integreras i FAG Sales Europe.

 

2000

Alla INA:s fabriker miljöcertifieras enligt ISO 14001 och EMAS. Detta år mottar INA Fords miljöpris. INA-gruppen har nu ca. 25000 anställda över världen.

 

2000

Millennium Wheel – också känt under namnet ”London Eye” – världens största och tyngsta pariserhjul tas i drift. Det är 135 m högt och väger 2.100 t. Sfäriska rullager med två meters ytterdiameter från FAG sörjer för friktionsfri drift.