Historia

Historia

 
 

2002

FAG nya generation sfäriska rullager E1. De kombinerar 50 års erfarenhet med de senaste utvecklingarna inom områdena kinematik, material och produktionsteknik. Med dessa lager uppnås marknadens högsta prestanda.

 

2002

Familjen Schaeffler med INA-Holding Schaeffler KG övertar FAG Kugelfischer AG & Co., Schweinfurt. De två företagen blir tillsammans världens näst största rullningslagertillverkare.

 

2002

Ett nytt forsknings- och utvecklingscentrum i Herzogenaurach med bl.a. fördubblad testkapacitet.

 

2003

INA, FAG och LuK bildar ”Schaeffler Group”.

 

2003

INA:s och FAG:s verksamheter i Sverige integreras genom att FAG:s kontor och lager flyttar till INA:s fastighet i Arlandastad.

 

2003

INA och FAG lanserar kvalitetsmärket X-life. Detta står för produkter med den senaste tekniken och högsta prestandan samt för högsta service.

 

2004

I Sverige integreras INA och FAG juridiskt i ett företag under namnet Schaeffler Sverige AB

 

2004

Direktdrivtekniken introduceras genom dotterbolaget IDAM (INA Drives & Mechatronics) som utvecklar och tillverkar linjärmotorer, momentmotorer och ytmotorer.

 

2004

Världens minsta nålbussning (2 mm axeldiameter) börjar serietillverkas för ett användningsfall i en motor i elektronikproduktion.

 

2005

Världens största flygplan, den 560 t tunga Airbus A380 har sin första provflygning. FAG är leverantör till alla lager i Rolls-Royces Trent900 motorer, som sitter i flygplanet.

 

2005

Varumärket FAG firar sitt 100 årsjubileum.

 

2006

FAG Kugelfischer AG & Co. oHG och INA-Schaeffler KG blir juridiskt ett bolag och byter namn till Schaeffler KG. INA och FAG fortsätter som varumärken i Schaeffler Group, i vilken LuK ingår som en tredje part. Schaeffler Group har nu ca. 60.000 medarbetare.

 

2006

Den nya huvudkatalogen utkommer – för första gången med INA och FAG produktprogram samlat. Hela 1500 sidor med mer än 40000 kvalitetsprodukter.

 

2007

”Tvillingtandemlagret” introduceras, ett fyrradigt vinkelkontaktkullager. Detta ersätter konventionella lagerenheter med koniska rullager som hjullager i bilar och bidrar väsentligt till lägre friktion och därmed till bränslebesparing.

 

2007

Med hjälp av cylindriska rullager, fyrpunktskullager och koniska rullager från FAG i traktionsmotorer och växlar, uppnår det franska tåget V 150 nytt världsrekord på 574,8 km/h.

 

2008

Schaeffler går i juli ut med ett frivilligt, öppet erbjudande om övertagande till Continental AB. En överenskommelse träffas i augusti och i december samma år godkänns affären av EU-Kommissionen.

 

2009

Schaeffler avslutar övertagandet av Continental AB. Priset stannar på 75€ per aktie. Schaeffler innehar nu 49,9% av stammaktierna och är därmed den största aktieägaren.

 

2010

Schaeffler byter företagsform från kommanditbolag till aktiebolag. Familjen Schaeffler innehar 100% av aktierna.