Globalt Distribution Partner Concept – ökad kunskap, säkrare för Schaefflers kunder

22-03-2013 | Arlandastad

Schaeffler utvecklar kontinuerligt sitt nätverk av distributörer inom ramen för Distribution Partner Concept. Genom att fokusera på utvalda distributörer kan företaget stödja alla slutkunder med samma höga kompetens och med optimal leveransstrategi över hela världen. Detta försvårar samtidigt den globala handeln med förfalskade produkter och säkerställer att slutkunderna bara får originalprodukter via auktoriserade försäljningskanaler.

Klassificering och indelning av distributörer

Schaefflers Industrial Division utvärderar alla sina distributörer världen över enligt både regionala och globala kriterier. En lista över tjänster användes för att fastställa den önskade profilen för en ”auktoriserad industridistributör” före utvärderingen. Bara de distributörer som uppfyller dessa höga krav får ett certifikat och en officiell skylt - så att de tydligt kan positionera sig som certifierade distributörer på marknaden. I Europa och i Asien/Stillahavsområdet har utvärderingen av distributörer redan börjat. Den kommer efter hand att genomföras i alla regioner. När klassificeringen är klar kommer alla ”auktoriserade distributörer” att redovisas på Schaefflers webbplats.

Fördelar för en ”auktoriserad industridistributör”

Utmärkelsen betyder tillstånd att sälja produkter och tjänster från INA och/eller FAG. För detta ändamål får de optimal support av Schaeffler, till exempel direkt marknadsföringsstöd, regelbunden personalutbildning och aktivt säljstöd från Schaefflers säljorganisation. Utmärkelsen ligger också till grund för ytterligare långsiktig utveckling av affärsförhållandet mellan Schaeffler och dess distributörer.

Fördelar för marknaden

Som ett globalt verksamt företag erbjuder Schaeffler sina kunder en enhetlig nivå av kvalitet, kompetens och service över hela världen. Distribution Partner Concept säkerställer att Schaefflers kvalitetskrav går utöver den egna organisationen och även inkluderar distributörernas verksamhet. Till exempel har ”auktoriserade distributörer” omfattande kunskap om märkesprodukterna från INA och FAG, och de arbetar med de bästa metoderna och systemen för att möjliggöra snabb och tillförlitlig hantering av köp. Dessutom får kunderna alltid originalprodukter från en certifierad distributör, vilket minskar handeln med förfalskade varor och stryper den ”grå marknaden”.

Backlund och Burman först ut

Utvärderingen i Sverige är klar och först ut med att bli auktoriserade enligt det nya konceptet i Sverige är Backlund&Burman i Sundsvall. Den officiella utnämningen och överlämningen av certifikatet skedde fredagen den 1 mars.