Koncentrerat tekniskt know-how på 1.600 sidor Ny huvudkatalog för rullningslager HR 1

28-01-2009 | HERZOGENAURACH/SCHWEINFURT

Schaeffler Gruppe Industrie kan nu presentera en ny omarbetad och utvidgad huvudkatalog HR 1. På över 1.600 sidor presenteras produktegenskaper, mått- och belastningsdata för mer än 40.000 INA och FAG standardprodukter, tillsammans med lagertillbehör och ytterligare rullningslagertyper och utförandevarianter. Den snabba vidareutvecklingen inom rullningslagertekniken gjorde det nödvändigt med en omgående uppdatering av katalogen. Den första utgåvan presenterades 2006. Drygt 140.000 distribuerade exemplar inom två år visar på katalogens betydelse som grundläggande informations- och referensinstrument för alla tekniska frågor på rullningslager.

Huvudkatalogen HR 1 är utformad som ett omfattande tekniskt kompendium för rullningslager. Den visar vilka produkter som kan vara lämpade för en lagring, vilka faktorer som måste beaktas vid dimensioneringen, hur toleranserna för omgivande delar skall väljas och hur lagringen skall tätas mot yttre påverkan. Den informerar utförligt om livslängdsberäkningar, temperaturer och belastningar, om vilka smörjmedel som är lämpligast för lagringar samt inte minst om korrekt montering och service av rullningslager.

Huvudkatalogen utkommer f.n. i en tysk, engelsk och italiensk utgåva. Den spanska versionen väntas till första kvartalet 2009. Översättning till kinesiska och ryska samt ytterligare europeiska och asiatiska språk pågår.

Terms of use for Schaeffler press pictures

Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.

We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.

Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.

Postal adress:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG