Nytt korrosionsbeständigt högprestandastål Cronitect® Lång lagerlivslängd även i extrem miljö

03-04-2009 | ARLANDASTAD

Med det nya materialet Cronitect® presenterar Schaeffler Gruppe Industrie (INA/FAG) en konsekvent vidareutveckling av korrosionsresistenta högprestandastål. Rullningslager tillverkade av Cronitect®-kan användas under extrema förhållanden som t.ex. i kontakt med vatten, syror, rengöringsmedel eller osmorda – med eller utan tätning.

De senaste åren har efterfrågan på lager för extrema förhållanden ökat betydligt. Speciellt kravet på mediesmorda eller tom. osmorda lager har kraftigt bidragit till nya tekniska lösningar. Pådrivande faktorer i denna utveckling är bl.a. skärpt lagstiftning inom livsmedelsindustrin, ett förstärkt engagemang för hållbar resursanvändning och ökat miljömedvetande samt en strävan efter energieffektiva, robusta lösningar. Exempel på lösningar är att reducera eller helt ta bort konventionella smörjmedel som i sin tur gör påkostade tätningssystem onödiga.

Mediesmörjning resp. ingen smörjning ställer extremt höga mekaniska, kemiska och termiska krav på rullningslager. Huvudparametrar för att möta denna utmaning finns i mikro- och makrogeometrin samt materialkombinationen av de olika lagerkomponenterna. Schaeffler gruppen kan redan idag tilhandahålla ett brett spektrum av korrosionsresistenta, utmattningshållfasta stål och ytbeskiktningar. Produkten av en konsekvent vidareutveckling av korrosionsbeständiga högprestandastål är det nya materialet Cronitect® - ett martensitiskt härdbart stål, som genom sin kemiska sammansättning i kombination med en ny termokemisk ytskiktsbehandlingsmetod får en mycket hög hårdhet och samtidigt en hög korrosionsbeständighet. Cronitect® klarar t.o.m. 600 tim av saltspraytestet enligt DIN 50021 SS utan problem – och har därmed mångdubbelt bättre korrosionsbeständighet jämfört med vanliga ”rostfria” kullagerstålkvaliteter.

Tabell 1 visar de väsentligaste skillnaderna mellan Cronitect® och vanliga ”rostfria” standardmaterial och det klassiska ”kullagerstålet” 100Cr6.

Den extremt goda korrosionsbeständigheten, lämpligheten för osmord användning och den långa livslängden vid blandfriktion gör Cronitect® intressant för användning i nästan alla industriella branscher. Exempel är förpacknings- och livsmedelsindustrin, transportteknik, productronic, transmissionstillverkning, tunga maskiner, vätske- och lufthantering och konsumentprodukter. Cronitect® är ett alternativ inom hela lagringstekniken - från alla utföranden av konventionella rullningslager över linjärstyrningar till klasiska glidlager.

Hos klassiska rullningslager kan två grundläggande konstellationer realiseras. Kombineras Cronitect®-lagerringar med keramiska rullkroppar i otätade rullningslager är rullkontakten antingen osmord eller ”smord” med det omgivande mediet. Ett annat alternativ är att använda konventionellt korrosionsbeständigt material i rullkropparna kombinerat med en tätning. I detta alternativ sätter man livslängdsförlängningen vid bristsmörjning resp. nödstoppegenskaperna vid smörjningsbortfall i förgrunden.

Användningen av Cronitect®-lager inom livsmedelsindustrin bidrar till väsentligt ökad maskintillgänglighet och förlängda serviceintervaller. Om man hittills tvingades till ett komplett lagerbyte var fjärde månad i en buteljeringsanläggning pga. lagren (material AISI440C) påverkades av aggressiva rengöringsmedel, kan detta intervall fördubblas genom användningen av Cronitect®. Även vid användning i sport- och friskvårdsredskap måste lagren klara en korrosiv miljö som t.ex. i spinnrullar och i cyklar. I friskvårdsutrustning som t.ex. cyklar eftersträvas framförallt en minskning av friktionen för att få en så jämn gång som möjligt. Användningen av Cronitect® möjliggör att fettsmörjning och påkostade och därmed friktionsökande tätningar kan tas bort. Detta kräver i sin tur hög korrosionsbeständighet, grundläggande lämplighet för osmord drift och högt slitagemotstånd. Cronitect® uppfyller alla tre kraven.