Fördubblad statisk bärighet och fem gånger längre livslängd 60 år med INA nållager - en succé

18-11-2009 | Arlandastad

Produkten, som 1949 startade som en genialisk idé, har de gångna 60 åren genomgått en konstant vidareutveckling och förbättring, beträffande prestanda och antalet typer. Jämfört med ett nållager från 1950-talet i samma storlek har ett modernt INA nållager fem gånger längre livslängd, och den statiska bärigheten är mer en fördubblad.

Nållager är en- eller tvåradiga enheter, som består av ytterring, nålkrans med nålar och lösa innerringar. De karaktäriseras av små inbyggnadsdimensioner och stor bärighet, vilket gör nållager användbara i många konstruktioner. Möjligheten till höga varvtal och låg friktion ger mycket hög prestanda, och INA nållager kan därför ta sin del i äran av utvecklingen av dagens små, starka bilar. Det är väldigt svårt att föreställa sig en modern växellåda utan nållager.

Schaeffler Groups produktprogram av INA nållager består av mer än 15.000 olika typer. Massiva nållager, inställbara nållager, kombinerade nållager, frinav, öppna och tätade nålbussningar - bara för att nämna några. Och användningsområdet är vida brett, från standardnållager i en omrörare till massiva nållager av ytbehandlat specialstål som används inom rymdfartsindustrin.

Det är många produktfördelar med nållager: Lång livslängd, liten smörjmedelsförbrukning, låg friktion och låga lagertemperaturer. Och låg friktion ger större energieffektivitet. En bonus är mer kompakta lagringar som minimerar både vikt och platsbehov.

INA nållager kan också fås i X-life kvalitet, med optimerad ytjämnhet och geometrisk löpbane-noggrannhet. Där konstruktionen kräver ännu större prestanda, fås nållager med ytbehandling mot t.ex. korrosion och slitage och nållager i rostfritt specialstål.

60 års erfarenhet med nållager har betytt att fabrikatet INA idag närmast är synonymt med nållager.