Lösningar för högvarviga verktygsmaskinspindlar med hög precision Nya high-tech spindellager

10-12-2009 | Arlandastad

Inom programmet av FAG spindellager erbjuder vi en rad olika lösningar för högvarviga verktygsmaskinspindlar med hög precision. Nu finns fyra nya lagerutföranden som löser problemfall där extra höga krav ställs.

Lager för drivna verktyg

De nya FAG-PTB-lagren är speciellt utvecklade för drivna verktyg. Genom 30° kontaktvinkel lämpar de sig särskilt för att ta upp höga axialkrafter. De är måttmässigt direkt utbytbara mot spindellager i serierna B719 och B70 och ger ännu noggrannare bearbetningsresultat och medger högre spånavverkning för användningsfallet.

Snabbgående för huvudspindlar

De nya snabbgående axiallagren FAG BAX uppvisar en hög axiell belastbarhet och styvhet samtidigt som de uppnår de höga varvtalen för huvudspindellager. Därmed lämpar sig dessa lager med 30° kontaktvinkel, särskilt i kombination med högvarviga cylindriska rullager N eller NN30, utmärkt för användningsfall i frässpindlar och fleroperationsmaskiner.

Termisk robust för motorspindlar

Det nya cylindriska rullagret i högprecisionsutförande FAG N..-TR med radiellt eftergivligt ytterring erbjuder en ny lösning för utjämning av temperaturvariationer för förskjutningslagret i högvarviga motorspindlar. Den optimerade smörjmedelsfördelningen liksom låg temperaturnivå i drift garanterar dessutom en säker axialförskjutningsfunktion.

Ny högeffektslagerserie för huvudspindlar.

Den nya FAG högeffektsserien RS för spindellager uppvisar en särskild robusthet samtidigt som den är lämpligt för höga varvtal. Inbyggnad av dessa lager med stora kulor och principiellt 20° kontaktvinkel ger verkliga kostnadsbesparingar genom påtagligt längre utbytesintervall och nya konstruktionsmöjligheter.