Högpresterande glidlager Nytt kompositlager i metallpolymer från INA

12-05-2010 | Arlandastad

Schaeffler Group Industrial har lanserat ett nytt kompositlager i metallpolymer under INA:s varumärke. INA:s nya glidlager har mycket höga prestanda och uppnår speciellt vid oscillerande tillämpningar högre nominell livslängd än hittillsvarande liknande lagertyper. Dessutom är alla nya metallpolymerlager blyfria och därmed miljövänliga.

Glidegenskaper med låg förslitning
De speciella egenskaperna hos INA:s kompositlager i metallpolymer beror på kombinationen av plast och metall. Kompositmaterialet tillåter glidning med låg förslitning, i kombination med hög bärförmåga och termisk konduktivitet. En statisk bärförmåga upp till 250 N/mm² kan uppnås. Materialet är resistent mot fukt och kan användas i vatten eller andra flytande medier.

INA:s kompositlager i metallpolymer är ett kostnadseffektivt alternativ för tillämpningar med begränsat utrymme och relativt hög glidhastighet. Glidlagren kan levereras som bussningar och flänsbussningar, eller som axialbrickor och glidband. Materialets enastående formbarhet tillåter kundspecifika lösningar för olika roterande, linjära och oscillerande rörelser.

Underhållsfria eller med lågt underhållsbehov
Den nya serien kompositlager i metallpolymer från INA omfattar tre olika materialtyper. Ett urval lager som är underhållsfria eller har lågt underhållsbehov presenteras med beteckningarna E40 och E50. De har liknande materialsammansättning: Ett poröst skikt av sintrad brons appliceras på ett backningsmaterial i stål eller brons och impregneras med en speciell plastblandning. Det fasta smörjmedlet bildar en smörjfilm mellan glidytorna. Detta ger låg ljudnivå och konstant låg friktionskoefficient under lagrets hela livslängd.

Lager av typ E40 är generellt sett underhållsfria. De behöver alltså inte eftersmörjas under hela sin livslängd. Polytetrafluoroeten (PTFE) och olika kemiskt inerta tillsatser fungerar som smörjmedel. Typiska tillämpningar finns inom fluidteknik, sportutrustning, medicinsk teknik, elteknik och automation.

Typ E50 har lågt underhållsbehov. En infettning krävs i samband med driftstart. Glidskiktet består i huvudsak av polyoxymetylen (POM), en högmolekylär termoplast som är kännetecknas av låg friktion samt kemisk och termisk stabilitet. Tillämpningar för detta material finns främst inom tillverkningsmaskiner, entreprenad- och jordbruksmaskiner, samt kommersiella fordon.

Lager med glidskikt av typ E60 är underhållsfria folielager. De är baserade på en vävstruktur i vilken valsas in och sintras ett glidskikt med PTFE och tillsatser. Vävstrukturen fungerar både som backningsmaterial och glidskikt. Det finns ett glidskikt med PTFE på båda sidorna av folien, så att glidrörelsen kan ske på in- eller utsidan av bussningen. Ytterligare en fördel med detta material är att det är enkelt att forma. Typiska tillämpningar för folielager är beslag och verktyg, liksom gångjärn.

Terms of use for Schaeffler press pictures

Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.

We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.

Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.

Postal adress:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG