Förbättrade kulsskruvslager ZKLF/ZKLN (X-life)

11-11-2013 | Arlandastad

För absolut positioneringsnoggrannhet vid de högsta förflyttningshastigheterna hos linjärstyrningar i verktygsmaskiner erbjuder Schaeffler ett mycket avancerat sortiment av axial-vinkelkontaktkullager för rörelseskruvar. De utpräglat dynamiska driftförhållanden som är typiska för rörelseskruvar kräver noggranna och styva lågfriktionslager med hög axiell och radiell bärförmåga. Monteringsfärdiga, helt eller nästan helt underhållsfria tvåradiga axial-vinkelkontaktkullager ZKLN och ZKLF från INA har visat sig vara mycket lämpliga i dessa sammanhang. Lagren kan levereras i X-life-kvalitet från början av 2014. Den optimerade kontaktytan mellan rullkroppar och löpbana bidrar till att minska friktionen i lagren och tillåter därmed högre gränsvarvtal. Energiförbrukning och driftkostnader sjunker.

INA axial-vinkelkontaktkullager för rörelseskruvar

Dessa precisionslager i O-anordning kan hantera stora tippmoment och med kontaktvinkeln 60° tar de upp såväl radiella som stora axiella krafter. Dubbelsidiga läpptätningar eller spalttätningar med minimal spalt skyddar effektivt lagrets inre mot smuts. Den initiala smörjningen är i de flesta tillämpningar tillräcklig för lagrets hela livslängd.

För enkel montering på en anslutande konstruktion har serien ZKLF monteringshål i ytterringen. Denna lösning är mycket ekonomisk eftersom den eliminerar behovet av att borra monteringshål och anpassningskostnaderna för en lagerkåpa.

Den nya versionen i X-life-kvalitet kommer att ersätta den tidigare standarden. Tidigare tillgängliga lagerversioner med suffixet ...PE i det befintliga programmet kommer fortfarande att kunna beställas.

X-life kvalitet för lägre energiförbrukning

Schaeffler har ytterligare förbättrat sina beprövade lager. Med en avancerad tillverkningsprocess har hela kontaktytan mellan rullkroppar och löpbana optimerats. Tack vare den högre löpbanenoggrannheten och löpbanekvaliteten minskar spänningarna i rullkroppar och löpbanor vid oförändrad belastning. Den högre kvaliteten betyder mindre friktion och lägre temperaturer i lagret. Rullmotståndet blir lägre, smörjmedlet belastas mindre, fettlivslängden ökar och smörjintervallen - i den mån eftersmörjning behövs - förlängs. Samtidigt blir lagret energieffektivare tack vare lägre friktion. Därmed minskar energiförbrukningen och driftkostnaderna sjunker.

Med dessa viktiga förbättringar i prestanda blir lagringen som helhet kostnadseffektivare och kunden drar nytta av ett bättre pris/prestandaförhållande.

Högre bärighetstal och ökad livslängd

Den tekniska optimeringen med X-life leder, förutom minskad energiförbrukning, till ett högre dynamiskt bärighetstal, ca 10 % högre än tidigare lagerutföranden. Detta betyder i sin tur en ökning av den nominella livslängden med upp till 33 %. Med andra ord ökar livslängden hos vinkelkontaktkullagren vid i övrigt oförändrade driftbetingelser. Vid oförändrade krav på livslängd kan lagringen istället belastas högre. Konstruktören får större rörelsefrihet i utformningen av lagringen.

Förutom att ytorna förbättrats har materialet i lagerringarna genomgått en särskild värmebehandling. Detta gör löpbanorna hos inner- och ytterringarna mer resistenta mot fasta partiklar och blandad friktion. Detta ökar i sin tur livslängden hos fettet, eftersom smörjmedlet belastas mindre. Värmebehandlingen ger en betydande ökning av livslängden för lager i X-life-kvalitet, jämfört med standardlager och lager av konkurrerande fabrikat.

Högre gränsvarvtal för ökade krav

Den låga lagerfriktionen och den därmed lägre uppvärmningen av lagret tillåter betydligt högre gränsvarvtal än tidigare. INA:s nya axial-vinkelkontaktkullager i X-life-kvalitet kan - beroende på tillämpningsspecifik tillåten uppvärmning - arbeta med upp till 60 % högre varvtal än motsvarande standardlager och lager av konkurrerande fabrikat. Detta kommer att tillåta användning av axial-vinkelkontaktkullager i tillämpningar med mycket högre varvtalskrav än vad som tidigare varit möjligt