Framtidens effektiva mobilitet

20-12-2013 | Arlandastad

Schaeffler presenterar sig under parollen ”Efficient Future Mobility” på årets Tokyo Motor Show. Företaget visar ett brett utbud av teknik för optimering av förbränningsmotorbaserade drivlinor och hybridlösningar, liksom produkter för helelektrisk drift. Några höjdpunkter bland produkterna i Schaefflers monter i Hall 6 Öst är elektromekanisk justering av ventilställdon, ”i-DCD”-hybridsystemet från Honda med Schaefflers dubbelkopplingsteknik och 48-voltssystemet för instegsmodeller i hybridvärlden.

Innovativ hybridisering - ett nytt kapitel i drivlinetekniken

Kombinationen av hybridteknik från Japan och dubbelkopplingslösningar från Europa markerar ett nytt kapitel i drivlinetekniken. Hondas ”i-DCD”-hybridteknik med Schaefflers dubbelkopplingssystem integrerat ger en världsledande minskning av bränsleförbrukningen. Systemet erbjuder möjligheten att använda eldrift under start och vid körning i låga hastigheter. Vid retardation kopplas förbränningsmotorn ifrån, så att elmotorn kan utnyttja rörelseenergin optimalt vid regenerativ bromsning.

Det nyutvecklade intelligenta 48 volts hybridsystemet är ett annat exempel på hur innovativa idéer kan bidra till effektiv mobilitet i framtiden. Detta avancerade koncept ger de primära fördelarna med en hybridbil och representerar samtidigt ett ekonomiskt och kostnadseffektivt alternativ som kan sänka CO2-utsläppen med upp till 15 procent.

I linje med trenden mot individuell mobilitet och den fortsatt dominerande roll som förbränningsmotorbaserade drivlinor förutsätts spela kommer viktiga komponenter för bränslesnål motorteknik, innovativa system för kraftöverföring och uthållig drivsystemteknik att presenteras på mässan. Dessutom presenterar Schaeffler olika e-mobilitetslösningar, som bekväma och högpresterande start-stopp-funktioner för motorer, hybridkopplingar och hybridmoduler.

Sammankoppling av global teknik och japanska innovationer ger en enastående effektiv mobilitet

– Vi vill fördjupa våra kundrelationer i Japan och bidra till ytterligare innovation, säger Shinzo Yotsumoto, VD för Schaeffler Japan samt Representative Director och President Automotive för Schaeffler Japan. Genom att kombinera teknik från Europa med innovationer från Schaeffler Japan kan Schaeffler bidra till utvecklingen av moderna och kreativa lösningar för mobilitet i framtiden.

”i-DCD”-tekniken från Honda är ett utmärkt exempel på detta. Den kombinerar enastående hybridteknik och innovationsstyrka från Japan med Schaefflers avancerade dubbelkopplingssystem. Schaeffler samarbetar med en rad olika globala tillverkare, däribland flera ledande japanska bilföretag. Genom sin globala tillverknings- och utvecklingsexpertis kan Schaeffler erbjuda sina kunder ett brett sortiment av motor-, växellåde- och chassilösningar. Ett exempel på resultat av detta framgångsrika samarbete är kedjan med mycket hög verkningsgrad för steglöst variabla transmissioner (CVT) till Subaru och Jatco. Vidare kan nämnas dämpar- och kopplingsteknik för hybridfordonet Nissan Fuga och ventilkomponenter till motorer med hög verkningsgrad.

På den globala marknaden spelar den japanska fordonsindustrin en viktig roll, dels i utvecklingen av teknik för att förbättra bränsleeffektiviteten och säkerheten i fordon, dels i den fortlöpande hybridiseringen och elektriska mobiliteten.

– Vi är övertygade om att Schaeffler kan stödja Japans bilindustri - en av de viktigaste industrierna i landet - på flera sätt, och att detta ska öppna ännu fler möjligheter i framtiden, i synnerhet på de snabbt växande marknaderna i Asien, understryker Shinzo Yotsumoto.

Fordonsmarknaden präglas av stora omvälvningar. På grund av allt strängare utsläpps- och säkerhetsföreskrifter, starkt varierande marknadsvillkor och högre krav på att det ska vara roligt att köra bil kommer komplexiteten att fortsätta öka. Detta gäller särskilt för instegsmarknader, som har helt andra krav på fordonets funktion och prestanda än utvecklade bilmarknader som Europa, Nordamerika och Japan.

I regionen för regionen och utanför regionen för det globala nätverket

– Schaeffler agerar som en global partner. Detta ger den uppenbara fördelen att vi kan skräddarsy produkter för att möta lokala behov, och utveckla och producera dem lokalt. Som en del i vår diversifieringsstrategi och som svar på de framtida utmaningarna för bilindustrin, ökar vi tillsammans med våra kunder vår globala närvaro på viktiga tillväxtmarknader, i synnerhet i Japan, säger Wolfgang Dangel, styrelseledamot i Automotive och chef för ledningsgruppen inom Automotive Schaeffler AG. Genom strategiska investeringar vid rätt tidpunkt har vi ökat vår produktions- och FoU-kapacitet på viktiga tillväxtmarknader som Sydostasien, Indien och Kina och vi kan därmed bättre fylla vår roll som global utvecklingspartner till japanska biltillverkare.

Mot bakgrund av denna kundorientering har Schaeffler Japan Co, Ltd, ett dotterbolag till Schaeffler, genomfört en rad strategiska initiativ i syfte att stärka den organisatoriska strukturen. Bland annat har divisionerna för motorsystem, transmissioner och fjädringssystem har kombinerats för att fokusera på förståelsen av det totala fordonet. Dessutom kan företagets strategiska partnerskap med japanska biltillverkare fortsätta att fördjupas genom globalt Key Account Management. För att ytterligare öka den lokala närvaron planerar Schaeffler att öppna ett försäljningskontor i Utsunomiya i januari 2014.

Enligt Shinzo Yotsumoto illustrerar den tyska termen mästerskap den stora beredskapen att ta till sig ny tillverkningsteknik. Schaeffler har tillämpat detta ideal ända sedan företaget grundades. Vi erbjuder våra kunder högsta kvalitet och frihet från fel med hjälp av globalt enhetlig kvalitetsledning och enhetliga tillverkningsstandarder och produktionsprocesser. Jag ser stora likheter med den japanska principen Monozukuri. Den uttrycker en passion för att skapa och gestalta saker.