Schaeffler vinner pris för ytbeläggning

Pressrelease Stage Image
Dr. Tim Hosenfeldt (andra från höger), chef för Schaefflers kompetenscentrum för ytteknik, fick ta emot ”Materialica Design + Technology Award 2014” i kategorin ”Surface & Technology”.

29-10-2014 | Arlandastad

MÜNCHEN/HERZOGENAURACH, 23 oktober 2014. Schaeffler har erhållit utmärkelsen ”Materialica Design + Technology Award 2014” i kategorin ”Surface & Technology” för sitt nya skiktsystem Triondur® CH. Det kolbaserade skiktsystemet hedrades med ”Silver Award” av den prestigefyllda juryn från högskole- och industrivärlden. Denna extremt hårda ytbeläggning gör det möjligt att avsevärt minska friktion och slitage av mekaniska ventillyftare i förbränningsmotorers ventildrivningar.

– Schaeffler har världsledande kompetens då det gäller funktionella ytor och beläggningar. Vi är glada att vår kompetens har uppmärksammats med ”Materialica Design + Technology Award 2014”, säger professor. Dr.-Ing. Peter Gutzmer, teknikchef inom Schaeffler och vice ordförande i styrelsen.

Hård som diamant

Triondur® CH är ett vätefritt amorft kolskikt. Denna extremt hårda DLC-beläggning (diamantliknande kol) har nästan samma hårdhet som diamant och ger därmed bättre nötningsskydd än något annat Triondur®-skiktsystem. Samtidigt ger materialet en enastående minskning av friktionen. Triondur® CH appliceras med de miljövänliga vakuummetoderna PVD och PACVD.

– I kombination med optimerad ytstruktur och avstämda smörjmedel ger Triondur® CH extremt lågfrikterande och slitstarka tribologiska system, säger Dr-Ing. Tim Hosenfeldt, chef för Schaefflers kompetenscentrum för ytteknik.

Beläggningar i serieproduktion

Förra året monterades 30 miljoner komponenter med Triondur® CH-beläggning i bilar. Den smarta kombinationen mellan motoroljor och lagersystem kan reducera friktionen i ventildrivningar med upp till 50 procent, och därmed CO2-utsläppen med upp till två procent. Innovationskraften och mervärdet för kunder och samhället ligger i att spara naturresurser i samband med utveckling, tillverkning och användning av produkter. Detta återspeglas av skiktsystemets snabba genomslag på marknaden. Nya tillämpningar inom industrin är under utveckling. Exempelvis skulle Triondur® CH kunna användas i högt belastade komponenter inom olje- och gasproduktion, eller i ventildrivningar till motorcyklar.

Miljövänlig och ekonomisk systemlösning

Nanostrukturerade skiktsystem diskuteras ofta i laboratorieskala, men att omsätta dessa teorier till massproduktion har av processtekniska skäl knappast varit möjligt tidigare.

– Genom systematisk vidareutveckling under de senaste tio åren har vi lyckats ge våra kunder en systemlösning som är miljövänlig och ekonomisk både ur tillverknings- och användningssynpunkt, säger Dr. Yashar Musayev, chef för Schaefflers beläggningscentrum. I allmänhet betraktas komponenterna i ett tribologiskt system var för sig då det handlar om friktion och förslitning. Schaeffler går systematiskt tillväga och har utvecklat en specifik simuleringsmodell. Enligt detta systematiska angreppssätt kombineras belagda komponenter med motoroljor så att lägsta friktion och maximal slitstyrka uppnås i det aktuella tribologiska systemet (t.ex. kam/ventillyftare).

– Därför betraktar Schaeffler beläggningen som ett avgörande strukturelement i det tribologiska systemet, säger Dr. Musayev.