Schaeffler förbättrar sin logistik genom nya europeiska distibutionscenter

27-01-2015 | Arlandastad

Schaeffler AG kommer under de närmaste åren att investera cirka 200 miljoner euro i utbyggnaden av sitt europeiska distributionsnät. Bland annat bygger man ett nytt europeiskt distributionscenter (”EDC Mitte”) i Kitzingen. Beslutet fattades av den verkställande ledningen och förvaltningsrådet för Schaeffler AG den 12 december 2014. EDC Mitte ska börja byggas under första kvartalet 2016. Investeringen uppgår till cirka 150 miljoner euro. Verksamheten planeras komma igång hösten 2017. EDC Mitte kommer att ha upp till 250 anställda.

Förutom anläggningen i Kitzingen ska det europeiska distributionsnätet få en knutpunkt för norra Europa, placerad i Sverige, och en för södra Europa i Italien. Ytterligare en anläggning för västra Europa planeras. Det nya europeiska distributionscentret är en av de 20 projekt som tillsammans utgör ”ONE Schaeffler”-programmet. Syftet med detta projekt är att modernisera Schaefflerkoncernens logistik – särskilt när det gäller industrikunder, att optimera befintliga processer och att öka leveranshastigheten väsentligt.

– Det europeiska logistiknätverk som vi nu planerar ska hjälpa oss att leverera effektivare och precisare till våra kunder. Målet är att förbättra vår konkurrenskraft ytterligare, förklarar Robert Schullan, President Industrial och medlem av den verkställande ledningen för Schaeffler AG.

I förhandlingarna har fackföreningarna, företagsrådet och Schaeffler AG överenskommit att nya Schaeffler Logistics Center ska verka självständigt och inom ramen för det kollektivavtal som gäller för den bayerska metallbearbetnings- och elektronikindustrin. Alla framtida anställda vid EDC kommer även att vara anställda av Schaeffler. Dessutom slöts ett kompletterande kollektivavtal och ytterligare viktiga överenskommelser som reglerar anställnings- och övergångsförhållanden.

Klaus Rosenfeld, VD för Schaeffler AG, kommenterade:

– Utbyggnaden och moderniseringen av vårt europeiska distributionsnät har strategisk betydelse för Schaefflerkoncernen. Genom dagens beslut har vi passerat ytterligare en milstolpe i genomförandet av ”ONE Schaeffler”-programmet. En viktig framgångsfaktor har varit det smidiga och konstruktiva samarbetet med våra arbetstagarrepresentanter.