Schaeffler investerar i sina medarbetares hälsa och donerar samtidigt pengar till UNICEF
Schaeffler Nordics har nyligen avslutat en intern kampanj som kombinerade medarbetarnas hälsa och välbefinnande med insamling av pengar till UNICEF. Aktiviteten initierades eftersom Schaeffler anser det viktigt att prioritera medarbetarnas hälsa och välbefinnande för att säkerställa en hållbar tillväxt och framgång. Samtidigt spelar socialt engagemang en viktig roll i Schaefflers hållbarhetsstrategi och företaget strävar efter att vara aktivt genom strategiska partnerskap och samarbeten med välgörenhetsorganisationer genom olika initiativ. Genom att prioritera medarbetarnas hälsa, investera i socialt ansvarstagande och beakta verksamhetens inverkan på samhället och miljön, visar Schaeffler sitt engagemang för att skapa en positiv förändring för framtiden.
En intern friskvårdskampanj kombinerat med insamling av pengar till välgörenhet

Ovanstående kriterier var viktiga aspekter när Schaeffler Nordics i mars startade en hälsokampanj för sina anställda. Företaget motiverade sina anställda att bli mer fysiskt aktiva. Genom olika fysiska aktiviteter utförda av medarbetarna samlades poäng in som sedan blev till pengar till en välgörenhetsorganisation. Valet att stödja UNICEF, som gjordes tillsammans av medarbetarna och den lokala ledningen, gjordes på grund av UNICEF:s viktiga arbete med att hjälpa barn att överleva i utsatta områden i världen.
Den fysiska aktiviteten registrerades via en app där medarbetarna enkelt kunde välja mellan flera alternativ: Från löpning och promenader till kampsport och kajakpaddling - och mycket mer. Varje aktivitet räknades och genererade poäng som baserades på tid, ansträngning och/eller distans. Poängen omvandlades sedan till pengar att skänka till UNICEF. Kampanjen pågick från slutet av mars till slutet av juni 2024 och totalt samlades 405647 poäng in som nu ska växlas in till en donation till UNICEF.
