Schaefflers Grease-app: Effektivare och mer hållbar smörjning av rullningslager

Pressrelease Stage Image

06-04-2023 | Arlandastad

• Grease-appen är en användarvänlig app för komplexa frågor som rör smörjning av rullningslager
  • Appen bestämmer den ideala smörjmedelstypen, smörjmedelsmängden, fettets livslängd och eftersmörjningsintervall för varje lagertyp
  • Det bidrar till mer hållbar maskindrift: Undersmörjning eller översmörjning förhindras och risken för ett tidigt lagerhaveri minskar

Upp till 80 procent av alla tidiga lagerhaverier orsakas av felaktig smörjning. Det är här Grease-appen från fordons- och industrileverantören Schaeffler kommer in i bilden. Den kan avgöra den ideala smörjmedelstypen, smörjmedelsmängden, fettets livslängd och eftersmörjningsintervaller. Programvaran bygger på data från det interna beräkningsverktyget Bearinx. På så sätt kan undersmörjning eller översmörjning och risk för tidiga lagerhaverier förhindras. Appen ger också riktlinjer för val av lämpliga smörjmedel från Arcanol-sortimentet. I kombination med de automatiska smörjapparaterna från CONCEPT-serien, intelligenta OPTIME-smörjare och Arcanol-smörjmedel, erbjuder Schaeffler ett perfekt koordinerat system för hållbar smörjning av rullningslager.

Användning av Grease-appen
Appen finns tillgänglig utan kostnad i ett webbaserat format eller för nedladdning i vanliga appbutiker. När driftsförhållandena som belastningar, hastigheter och miljöpåverkan har matats in i appen kommer lämpliga Arcanol-fettyper, fettets livslängd, eftersmörjningsintervall och den smörjmedelsmängd som krävs för initial smörjning och eftersmörjning av rullningslager av användaren beräknas och visas. Den ideala mängden smörjmedel beräknas med hänsyn till respektive rullningslagerspecifikation. Till exempel beaktas de olika inre geometrierna hos rullningslagren.

Appen ger även visuell och textbaserad information om hur man optimalt justerar smörjmedel från Schaefflers OPTIME- och CONCEPT-serier.

Arcanol-smörjmedel är en del av Schaeffler Lifetime Solutions-portfolio som erbjuder ett omfattande utbud av produkter, tjänster och lösningar för industriellt underhåll och är utformade för att hjälpa underhållspersonal under en maskins hela livslängd.

"Grease-appen är ett mycket användbart verktyg för maskinoperatörer och underhållschefer. Vi är stolta över att kunna erbjuda detta enkla och kostnadsfria verktyg eftersom det kan styra den ideala smörjmedelstypen, smörjmedelsmängden, fettlivslängden och eftersmörjningsintervallen för varje lagertyp och därmed bidra till en mer hållbar maskindrift”, säger Erik Askensjö, VD på Schaeffler Nordic & Baltic.

Grease-appen finns också integrerad i Schaefflers interaktiva e-katalog Mediasför att säkerställa sömlös leverans av all relevant information till kunden.

Utgivare: Schaeffler Svergie AB

Terms of use for Schaeffler press pictures

Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.

We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.

Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.

Postal adress:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG